onsdag 21. april 2010

ABC i ord og bilder - B

Så var det tid for en ny bokstav i Petunias utfordring ABC i ord og bilder - nemlig B. Jeg er en dag for tidlig ute, hun legger ikke ut ukas bokstav før i morgen, men da er jeg bortreist. Derfor gjør jeg denne ferdig nå. Forhåpentligvis er det internett på hotellet hvor jeg skal bo slik at jeg får liknet den i morgen kveld.

I dag har jeg bakt Brød. Så dette får bli mitt bidrag denne uken. Ingenting er som lukten av nystekt brød i huset.




Her er min oppskrift på gode, saftige brød (3 brød):

1 pk Møllerens Saftig Kornbrød (1 kg)
100 g sammalt hvete grov
700 g hvetemel
100 g margarin
75 g gjær
5 ts sukker
5 ts salt
5 dl melk
6 dl vann

Heves i ca 1 time før de bakes ut. Etterheves ca 30 min og stekes i 1 time på 180 grader.

Jeg har fri i dag og det er et skikkelig drittvær ute. Ikke mye som minner om vårstemning. Hva er vel da bedre enn å sette seg ned i godstolen med noen skiver nystekt brød med ost, en kaffekopp og en bok av en av mine favorittforfattere...David Baldacci.




Fra Wikipedia:

David Baldacci, född 1960, är en amerikansk författare, född och bosatt i Virginia. Baldacci är utbildad jurist och arbetade som det i nio år, innan han blev författare på heltid. Hans böcker är utgivna på fler än trettiofem språk i över åttio länder och har sålt i närmare 45 miljoner exemplar. Alla titlarna har hamnat på New York Times bestsellerlista och blivit internationella storsäljare.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Doften av nybakat bröd är svår att slå, sen är det ju så gott med hembakat.
Härligt inlägg!
Trevlig helg!

Annettes space sa...

Duft af nybagt brød er næst efter sengetøj der er blevet tørret ude en solskinsdag det allerbedste i verden....:-))

Elisabeth sa...

NÅ ble jeg sulten !!

Admin sa...

Jeg var så heldig å komme hjem til nybakte brød i går. Min kjære hadde bakt, og på toppen av det laget han smoothie som han serverte meg. En delig kveld!

Ha en fin helg!

Daniela sa...

Doften av nybakt bröd är gudomlig, jag bakar alldeles för sällan.

TorAa sa...

Kan du så sende duften av disse herlige brød som vedlegg i et e-Brev?

Kan forestille meg smaken likeså.

Bravo

Henny sa...

Nybagt brød er dejligt. Det er ikke så mærkeligt, at ejendomsmæglere anbefaler, at man bager brød, lige før de potentielle købere kommer på besøg. Den duft er helt speciel.

Petunia sa...

Ingenting er så godt som nybakt brød men ost på. Å himmel!!
Denne oppskriften skal jeg ta vare på å prøve. Jeg er litt sånn som baker brød på måfå. Tar det jeg har i huset og setter i gang. Stort sett heldig, men ikke alltid!