tirsdag 1. september 2009

Røykeslutt.

Jeg forsøker å finne motivasjonen til å slutte å røyke. Det er ikke så enkelt. Jeg har røyket i 20 år, bortsett fra når jeg gikk gravid og ammet. Hver gang jeg tenker på å kutte røyken tenker jeg at det passer dårlig nå, det er snart ferie, snart jul, snart påske, en eller annen bursdagsfest, bryllupp osv. Det er alltid noe snart....

Også tenker jeg: Hva skal jeg gjøre i pausene på jobb hvis jeg ikke røyker? Alle de jeg tar pause sammen med røyker jo..

Dumme unnskyldninger...jeg vet det. Men det er de som dukker opp når jeg tenker røykeslutt.

Jeg vet det er motivasjonen det står på. Jeg klarte det da jeg ble gravid, så jeg kan klare det igjen.

Derfor vil jeg nå prøve å fokusere på fordelene med å slutte å røyke i stedet for å tenke på alle slags dumme unnskyldninger for å utsette det:

  • Det er ingen tvil om det er helsemessig farlig.
  • Det lukter stygt, selv om jeg aldri røyker innendørs.
  • Det koster mange penger hver uke/måned å røyke. Penger jeg har god bruk for til andre ting.
  • Jeg vil ikke at sønnen min skal begynne å røyke. Hvordan skal jeg kunne argumentere mot dette hvis jeg røyker selv??
  • Kjæresten min liker ikke at jeg røyker. Han sier ikke noe, men jeg vet likevel...han er ikke noe glad for det.

Jeg skal forsøke å fokusere på disse tingene nå. Jeg skal bryte gamle mønstre og må starte med tankegangen :-)

2 kommentarer:

Røykeslutt sa...

Du planlegger å bli røykfri du også, ja, hehe. Tror jeg følger deg, jeg. Kanskje vi kan suge på hverandre om det blir for ille?

Spøk til side - huff, vi får håpe det går veien, er ikke lett å cappe røyken. Den er jo så god å ha i somme stunder også.

ingvild sa...

Lykke til med røykeslutt! Har selv vært røykfri i fire uker nå, sluttet bestemt på dagen. Pengene jeg ellers ville brukt til røyk putter jeg i en boks, dette er sydensparingen min :) Du kan jo legge pengene til side og unne deg noe du virkelig har lyst på? Dette var i hvertfall motivasjon nok for meg (pluss de helsemessige greiene da)
Stå på, tror at om du virkelig bestemmer deg for å slutte klarer du det.