onsdag 4. november 2009

Svineinfluensa - vaksinere seg eller ikke??

Som så mange andre i dette landet tenker jeg mye på dette med svineinfluensaen og om jeg skal vaksinere meg eller ikke. Jeg ønsker selvfølgelig ikke å bli syk, og jeg vet at det er anbefalt at alle tar vaksinen.
Jeg er forsåvidt ikke så redd for meg selv, og jeg kommer nok til å ta den. Jeg er mer redd for lillegutt. Jeg synes det er skummelt når man leser om små barn som blir så syke at de må legges inn på sykehus, og alle dødsfallene dette medbringer.

Jeg kjenner noen som har hatt svineinfluensa. De har blitt skikkelig syke og har vært innlagt på sykehus. Det gikk heldigvis bra med de. De er på bedringens vei nå.
Jeg kjenner også noen som nettopp har tatt vaksinen og blitt skikkelig syk av den. Jeg er redd for å bli syk selv fordi jeg er alene med lillegutt. Hvis man blir sykere av denne influensaen enn vanlig, hvordan skal jeg da klare å ta meg av han?

Jeg er ikke så redd for bivirkningene for min egen del, men jeg er redd for lillegutt. Verdens Helseorganisasjon sier at vaksinen er sikker. De sier at det ikke er registrert noe uvanlig med tanke på bivirkninger. Men hva vet de om langtidsvirkningen av den? Hva om dagens barn opplever problemer senere i livet? Helseproblemer eller at de blir sterile? Det har jo vist seg tidligere at medisiner i ettertid har vist å ha andre bivirkninger enn helsemyndighetene tidligere har trodd.

Jeg har nok ikke noe annet valg enn å stole på de råd som blir gitt nå, og vaksinere både meg og lillegutt. Men jeg syns det er skummelt...veldig skummelt.

Ingen kommentarer: